Skip to main content

Tíz motivációs eszköz a munkahelyen

Tíz motivációs eszköz a munkahelyen

Mivel lehet valakit motiválni a munkahelyen? Hát persze, hogy több pénzzel – vágnánk rá automatikusan. Pedig a fizetés önmagában nem tesz elégedetté. Legalábbis nem a teljes csapatot. Mindenkinél más a hajtóerő, amit egy jó vezetőnek fel kell mérnie és eszerint alakítani az ösztönzőrendszert. Milyen motivációs eszközöket dobnak be a cégek? Kinél mi működik?

„Általában a cégek későn veszik észre, ha egy csapatnak gond van a motivációjával” – fogalmazza meg tapasztalatait Kapitány József, a Mediacomm tréningszervező cég ügyvezetője. „Sokkal inkább reaktív, mint proaktív a legtöbb menedzsment. Amíg megy a szekér, nincs gond. Csak akkor rendelnek motivációs tréninget, ha már a teljesítmény romlik. Kiég az értékesítési csapat, ég a ház az ügyfélszolgálati munkában, amikor a munkaidő utolsó percében a dolgozók kezéből kiesnek a tollak” – jegyzi meg.

A csapatépítő tréning nem varázsszer

„A motiválásnak mindig képességek és személyiség alapján kell történnie, a sablontesztek még a probléma felmérésében sem mindig segítenek” – véli Suri Éva tréner. „A leghatásosabb egy mély beszélgetés először a vezetővel, majd a csapat minden tagjával. A vezetőnek is ezt kell tennie, ha motiválatlannak érzi a csaptatát. Időt és energiát nem kímélve kell egyenként megismernie a beosztottjait. Mindenkihez más a kulcs, minden egyes embernél más módszerek működnek” – teszi hozzá.

Az általános tréningek rövid távon jól működhetnek, de könnyen előfordulhat, hogy pár hét után már alig észrevehetőek a hatásaik és újra felbukkannak a már jól ismert problémák. Sokan csapatépítő tréningekkel igyekeznek pótolni az elveszett motivációt, de ezekkel az eseményekkel is éppen az a probléma, hogy mindenkit egyformán kezelnek, és nem szentelnek elegendő figyelmet az egyéneknek.”

Suri Éva úgy véli, hogy a motiváló tényezők legjobb esetben is egyénekről szakterületekre bővíthetők. „A pénzügyeseket jó eséllyel előrelépési lehetőségekkel, a marketingeseket rugalmasabb munkaidővel, a fizikai területeken dolgozókat több pénzzel, a médiásokat pedig megjelenési lehetőségekkel, vagy szakmai elismertséggel lehet a leginkább motiválni. Az értékesítők esetében bonyolultabb a helyzet, mivel őket éri a legtöbb elutasítás és sok esetben a fizetésüket teljes egészében jutalék után kapják” – mondja a tréner.

A Legjobb Munkahelyek fogásai

Milyen motivációs eszközöket vetnek be a cégek? A Hewitt tanácsadó cég Legjobb Munkahely felmérésében élen végzetteknél érdeklődtünk. A Merck Kft. HR-vezetője szerint a dolgozóközpontú munkakörnyezetnek köszönheti a cég a népszerűségét dolgozói körében. „A családias, de nem bizalmaskodó légkör gyakorlatilag a megalakulás óta jellemzi a céget. Rendszeresen igyekszünk évről-évre olyan eseményeket szervezni, ahol a dolgozók nem pusztán munkatársként vannak jelen, hanem emberileg is közelebb tudnak kerülni egymáshoz. Ilyenek például a családi napok, az év végi ünnepségek. Emellett - tekintettel a kiegyensúlyozott magánéletre, év végén, a két ünnep között mindig ajándék szabadnapokat kapnak a dolgozók, hogy legyen elegendő idejük a családra, a feltöltődésre”- tudtuk meg Nagy Alidától, a 120 fős cég HR-vezetőjétől.

A Diageo prémiumital-gyártónál a dolgozók fittsége tölt be kiemelt szerepet. „Hetente kétszer van irodai masszázs. Emellett évente kétszer wellnessnapokat is tartunk, melynek során egészségfelméréssel foglalkozó szakemberek segítenek a munkavállalóknak abban, hogy egészségesebb életvitelt alakíthassanak ki" - mondta el Büttel Katalin, a cég HR-vezetője.

A munka helyett a környezet motivál

Vajon ezek az intézkedések motiváltabbá tehetik a dolgozókat? Suri Éva szerint igen. „A cég által kínált ilyen jellegű juttatásoknak és programoknak is lehet motivációs ereje, különösen az egysíkú munkát végzőknél. Az elhelyezkedési nehézségek miatt nagyon sokan kényszerpályán vannak és nem biztos, hogy éppen azzal foglalkoznak, ami igazán érdekelné őket. Ilyen esetekben rendkívül fontos maga a munkahelyi környezet. A munkáltató megteremti a kedvező feltételeket azért, hogy ha magát a munkakört nem is, legalább a céget magasan tudja értékelni a dolgozó és motiválja a mindennapjaiban az, hogy még sokáig hasonló környezetben dolgozhasson.”

És persze az örök kérdés: lehet-e pénzzel motiválni? Annyi bizonyos, versenyképes fizetés nélkül nehéz a cégnél tartani a jó munkaerőt. Nem szabad azonban túlbecsülni a pénz fontosságát. Az érdekes munka, a jó munkahelyi csapat, a munkaadó piacvezető státusza olyan helyzetet teremthet, hogy kicsit magasabb fizetés ígéretével sem lehet más céghez csábítani a szakembereket.

Tíz motivációs eszköz

Versenyképes (időben megérkező) fizetés
Teljesítményalapú bónuszrendszer reális célkitűzésekkel
Egyénre szabott (választható) béren kívüli juttatások
Belső karrierlehetőség, új feladatkörök
Jó munkahelyi csapat
Céges rendezvények (családi nap, karácsonyi vacsora, kirándulások)
Rendszeres vezetői visszajelzés a munkáról (siker esetén dicséret)
Rugalmas munkaidő, a részleges távmunka lehetősége
Igényes iroda, a legújabb vagy gyors számítógépek
Piacvezető státusz az iparágban (ezzel a büszkeség érzése)

Dorofejev Tamara, 2010. december 28.


Back to top