Skip to main content

Plázáznak, kérdeznek, értékelnek - bevetésen a próbavásárlók

Plázáznak, kérdeznek, értékelnek - bevetésen a próbavásárlók

Csevegnek, kérdeznek és vásárolnak - aztán persze kőkeményen értékelik a céget, az eladókat és a szolgáltatás minőségét is írásban a megbízónak. Mindezt persze utólag. A próbavásárlókat rendszerint a cégek kérik fel a fogyasztói reakciók felmérésére és persze saját alkalmazottaik munkájának tesztelésére. Németországban alkalmanként 10-50 euróért - itthon 1000-5000 forintért végzik sokan ezt az alkalmi munkát. Némi színészi véna azért szükséges az inkognitóban vásárlóknak, különben könnyen lebukhatnak...

Kövesse híreinket, állásainkat facebook-oldalunkon.

Betér egy hangulatos cukrászdába, kávét és süteményt rendel. Esetleg egy könyvesboltban, sportboltban vagy lakberendezési üzletben nézelődik. Hosszasan cseveg az eladóval, kérdezget a termékekről, a kínálatról. Majd vásárol pár terméket, fizet és távozik. A történetnek itt még nincs vége. A távozó, általában mellékállásban tevékenykedő próbavásárló később ugyanis precíz szempontrendszer alapján összesíti és ki is értékeli a vásárlás minden mozzanatát - elsősorban a kiszolgálás körülményeit, minőségét, a cég hozzáállását és az eladó munkáját… A primer piackutatási módszernek számító próbavásárlás - ismertebb nevén mystery shopping - szűk négy évtizede indult világhódító útjára az USA-ból. A trend hozzánk jóval később, csak 10-12 éve gyűrűzött be - ám sokak által kedvelt, mellékes pénzkereseti lehetőségként alig 3-4 éve került a mellékállást keresők figyelmének középpontjába.

Felsővezetők és diákok is dolgoznak időnként próbavásárlóként

A próbavásárlóként dolgozók köre meglehetősen széles: a pályázók az élet legkülönfélébb területeiről érkeznek. "Tapasztalataink szerint a felső, - és középvezetők, a gyesen lévő kisgyermekes édesanyák éppúgy vállalnak próbavásárlást, mint a diákok vagy a segédmunkások, de ez a lista gyakorlatilag a végtelenségig folytatható. A vezető beosztásokban dolgozókat többnyire a szakmai kíváncsiság, az újdonságok iránti érdeklődés, a kisgyermekeseket a szürke hétköznapokhoz képest újszerű élmények keresése, míg a diákokat és az alacsonyabb keresetűeket általában a pluszpénz motiválja a jelentkezéskor"- magyarázza Vida Péter, debreceni a Perfect Shopping Kft ügyvezető igazgatója. A próbavásárlók akciónként és a megbízó cég profiljától, termékétől, szolgáltatásától függően 1 - 5 ezer forintot kapnak az alkalmanként átlagosan 2 órás munkáért. Az már szerződéstől is függ, hogy a cég állja-e a próbavásárlással járó költségeket: ha például egy mozit és annak szolgáltatásait kell letesztelni, a cég a próbavásárló díjazásán túl a mozijegy költségeit is általában állja. Viszont ha csak egy pékségnél kell venni valamilyen péksüteményt, ennek árát már a próbavásárlónak kell kifizetnie.

Sikeres tesztmunka után startolhatnak csak a próbavásárlók

A céghez próbavásárlóknak jelentkezőknek első körben regisztrációs adatlapot kell kitölteniük: ebben a hasonló kérdőívekben szokásos személyi adatok (név, cím, lakhely) mellett például a jelentkező érdeklődési körére, fogyasztói szokásaira is rákérdeznek röviden. Utóbbiakra főként a munka során megjelenítendő vásárlói profil miatt van égető szükség, hiszen a próbavásárló csak testreszabott szerepben lehet hiteles. Némi eligazítás után indulhat is a munka. "Egy optikai szaküzletbe értelemszerűen szemüveges próbavásárlót küldünk "bevetésre". Egy sportruházatot árusító céghez gyakran diákok mennek ki, míg például egy mobilszolgáltató üzletével kapcsolatos megbízás során a legújabb kütyüket, technikai trendeket jól ismerő fiatal lehet a nyerő választás" - magyarázza Vida Péter. A jelentkezők a regisztrációs lap kitöltése után először egy díjmentes próbamunkán vesznek részt. Amennyiben itt sikeresen teljesítik az adott feladatot, időről-időre kapják majd az újabb és újabb, a vásárlói profiljuknak megfelelő próbavásárlói munkákat. A próbavásárlók egyre többen vannak - csak Perfect Shopping Kft. hálózata országosan 15 ezer fős adatbázissal rendelkezik.

Figyelmetlenséggel és ellentmondásos infókkal hamar lelepleződhetnek

Valóban sokakat csábít az inkognitóban végezhető munka lehetősége és a bevásárlóközpontos kalandorság. A munkához azonban a lelkesedésen túl jó színészi adottságokra, megfigyelő és összpontosító készségre is szükség van. Ne feledjük, a próbavásárló egyfajta szerepet játszik - ha figyelmetlen, könnyen lebukhat és máris ugrik a sikeres teszt. "Egy rutinos eladó hamar leleplezi a próbavásárlót, visszakérdez, ha az nem alakítja hitelesen a szerepét. Gyanút kelthet például, ha zavarában többször is rákérdez olyan információkra, amelyekkel kapcsolatban néhány perce már választ kapott az eladótól - de az is, ha néhány perc leforgása alatt ellentmondásos dolgokat állít. Nem lehet például az egyik pillanatban sárga, a másikban már zöld a szobánk fala, amikor épp a legújabb falfestékek után érdeklődünk az eladónál"- említ egy jellegzetes példát Vida Péter. Ám ha sikeres volt a teszt, otthon már értékelheti is a vásárlás során látottakat és továbbíthatja e-mailben az információt a megbízónak a mystery shopper.

Takács Gabriella, 2012. augusztus 30.


Back to top