Skip to main content

A legtöbben idegen nyelvet tanulnak az interneten

A legtöbben idegen nyelvet tanulnak az interneten

Főként a személyes oktatáshoz való hozzáférés, illetve a szabadidő hiánya indítja arra a tanulni vágyókat, hogy az interneten önként képezzék magukat – derült ki a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Webuni.hu online oktatási platform felméréséből. A legtöbben idegen nyelvet tanulnak online, majd a készségfejlesztő tanfolyamok következnek.

Kövesd híreinket, állásainkat és szólj hozzá facebook-oldalunkon

Mindenekelőtt a személyes oktatáshoz való hozzáférés korlátozottsága, illetve a szabadidő szűkössége tereli az online tanulás felé azokat, akik önszántukból képeznék magukat – derült ki az MCC és a Webuni.hu online oktatási platform 600 fő megkérdezésével készített online felméréséből. A fizikai találkozásokra épülő oktatás hiánya miatt főként a kisebb vidéki települések lakói választják az online tanulást, és nagy részük még fizetne is a tananyagokért és a képzésekért. A kevés szabadidő pedig jobbára a 28 és 45 év közötti dolgozó családos embereket készteti az elektronikus tanulásra; ők csak késő este, illetve korán reggel, a munkába indulás előtt tudnak időt fordítani arra, hogy képezzék magukat.

„Az internetes oktatás jelentősége abban áll, hogy általa áthidalhatóak a földrajzi-fizikai korlátok, így a tanulás azok számára is elérhetővé válik, akik a környezetükben nem találnának tanárokat, illetve az érdeklődésüknek megfelelő iskolát” – mondta Szalai Zoltán, az MCC igazgatója. Hozzátette: a hagyományos intézményes oktatással szemben a diák a maga ütemében, a saját időbeosztásának megfelelően haladhat, ami vonzóvá teszi az online képzéseket azok számára is, akiknek a munkahelye nem támogatja a tanulásukat.

Nyelvtanulás az élen

A felmérés készítői arra is rákérdeztek, mit tanultak már online a diákok, és a válaszadók több mint a fele, 56 százaléka az idegennyelv-tudását bővítette, 37 százaléka önképző-önfejlesztő tréningre jelentkezett, minden ötödik diák pedig valamilyen szabadidős tevékenység fortélyait sajátította el. A válaszadók több mint kétharmada, 70 százaléka az egyetemi vagy főiskolai tanulmányain belül tanult az interneten, miközben 48 százalékuk kötelező munkahelyi képzésben vett részt.
„Azok között, akik önszántukból, vagyis nem munkahelyi és egyetemi nyomásra tanulnak elektronikus úton, a legtöbben az idegennyelv-ismereteiket bővítik, elsősorban az angolt. Számos nyelvoktató oldal jött létre az elmúlt években, illetve a magántanárok egy része is már online ad órákat, viszont számos nyelvet legfeljebb csak angolul tanulhatunk az interneten, magyarul még nem, ami a nyelvtanárok és -iskolák számára komoly lehetőség az elektronikus oktatási piacon” – mondta Pakucs András, a Webuni.hu alapítója.

Kevés az interaktív tananyag

A hazai e-learning piac kínálatának elégtelenségét mutatja, hogy az online tanulók nem kevesebb mint 46 százaléka csupán szöveges tartalomból tanult az interneten, tanár és bármilyen útmutatás nélkül, azaz csak valamivel több mint a felük vett részt valódi online oktatásban.

„Ugyan önmagában a tartalommegosztásnak is fontos szerepe van a tudás megőrzésében és átadásában, ám az oktatás, legyen akár online, akár hagyományos, szükségképpen a visszacsatolásra kell hogy épüljön. Az online oktatás is csak akkor lehet eredményes, ha a diákoknak lehetőségük van kérdezni, párbeszédet kezdeményezni a tanárokkal, valamint ha időnként ellenőrzik a tudásukat. Reméljük, hogy hazánkban is egyre több ilyen képzést szerveznek a jövőben, és akkor az online oktatás valóban az esélyegyenlőség záloga lehet” – zárta gondolatait Szalai Zoltán, az MCC igazgatója.

Hamarosan jön a Webuni

Több mint másfél év előkészület és fejlesztés után, szeptemberben indul a www.webuni.hu, Magyarország első független, bárki által szabadon használható online oktatási platformja. A Webuni rendszere lehetővé teszi oktatók, szakértők és oktató intézmények számára, hogy kurzusokat állítsanak elő egy online szerkesztő felületen, és azokat egy online piactéren keresztül kínálják az érdeklődők számára. A rendszer használata a tanulni és oktatni vágyók számára egyaránt ingyenes lesz.

2014. szeptember 8.


Back to top